Mi az a TPMS - Guminyomás érzékelő?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Alapvetően kétféle rendszert különböztetünk meg:
- direkt rendszer - a légnyomást egy, az abroncsban lévő szenzor méri
- indirekt rendszer - az abroncsban lévő nyomást a jármű ABS szenzora által méri
A jármű vezetőjét a fedélzeti számítógép tájékoztatja az abroncsok állapotáról, illetve hibakódot generál, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.
A TPMS rendszerek négy fő funkciója:
- Növeli a vezetés biztonságát a gumik optimális tapadási képessége, a rövidebb fékút és a könnyebb kormányozgatóság által
- Megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást
- Megelőzi az abroncs, a túl alacsony légnyomás okozta esetleges abnormális, vagy gyorsabb kopását
- Minimalizálja a CO2 fogyasztást az üzemanyagfogyasztás csökkentésével és a gumiabroncsok hosszabb élettartamának köszönhetően.
Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó. Utóbbi, azaz indirekt rendszer esetében az adatokat az ABS szenzorból nyeri a rendszer, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.
Abban az esetben, ha a járműve direkt rendszerrel (vezeték nélküli jeladó az abroncs belsejében), a következőkre kell ügyelnie:
A kiválasztott keréktárcsa kialakítása révén alkalmas-e keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer komplexitásából adódóan mindenképp azt javasoljunk, hogy mindenképp forduljon szakértőhöz. Ők rendelkeznek a megfelelő eszközökkel a szenzorok felszereléséhez, illetve azok programozásához, valamint az esetlegesen felmerülő problémákat is orvosolni tudják
A jogi háttér - mely rendeletek írják elő a TPMS használatát?
Az Európai Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni. A rendelet ugyanakkor nem határozza meg az adott rendszer típusát, így a gyártók direkt és indirekt rendszereket egyaránt alkalmazhatnak, amennyiben azok megfelelnek az ECE-R64 előírásnak.
FONTOS: A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer vagy szenzor hibakódot eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek.(Forrás : Alcar.hu)
Szervizünkben TPMS -szenzorok teljeskörű szervizét felkészült szakembereink végzik. Saját márkás (Alcar) és gyári szenzorokat tudunk csak feltanítani!